Werkwijze
Allereerst is het opbouwen van een therapeutische relatie erg belangrijk, waarin veiligheid en vertrouwen centraal staan. Van hieruit kijk ik wat uw kind als zijn of haar probleem ervaart. Omdat taalbegrip vaak een belemmerende factor is voor mensen met een verstandelijke beperking, pas ik verschillende behandelmethodes en interventies op maat toe. Op een intuïtieve muzikale en/of creatieve manier sluit ik aan op de individuele behoeften en de mogelijkheden van uw kind en maak ik gebruik van beeldcommunicatie. Hierdoor krijgt uw kind de gelegenheid en de ondersteuning om zijn of haar problemen zo goed mogelijk te uiten én te verwerken. Daarnaast staan observeren, luisteren, ordenen en overzicht bieden centraal.
Wanneer u hulp zoekt voor uw kind, dan vindt er eerst een intakegesprek plaats, indien mogelijk met beide ouder(s) of verzorger(s). Tijdens de intake bespreken we de problematiek, de ontwikkeling en gezinssituatie van uw kind, om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de situatie. Daarna vindt er een ontmoeting plaats met uw kind. Het is van belang dat u als ouder(s) en ook uw kind een goed en vertrouwd gevoel hebben in mij als therapeut. Wanneer we het samen ‘zien zitten’ volgen er 4 à 5 sessies waarin ik werk aan het opbouwen van vertrouwen en observeer ik uw kind. Hierna vindt een oudergesprek/evaluatiegesprek plaats. Samen bespreken we de bevindingen en mijn plan van aanpak. We spreken met elkaar af hoe we verder gaan.
In principe vindt er na elke 5 sessies met uw kind een oudergesprek plaats.